Flower

Dictionar de Branding

Coperta 1 Dictionar de BrandingIeri, Dl. Prof. Emilian Dobrescu a dat “bunul de tipar” pentru Dictionarul de Branding. Este prima lucrare de acest fel din Romania - printre coautori ma numar si eu :-) - si ma bucur sa va anunt ca in aproximativ zece zile va fi gata, iar in doua saptamani speram sa fie pe piata.

Iata un fragment din textul lui Mihai Ghyka “20 de ani de Branding Romanesc fara Dictionar” care prefateaza lucrarea:

[...] In Romania, comunicarea comerciala a reinviat imediat dupa decembrie 1989, prin cateva « piese » antologice, pe care publicul si le mai aminteste si astazi, dupa 20 de ani, cu deliciu : pasta de dinti Norvea, Titan Ice ori sucurile RIO. Uneori, insotite de sloganuri ridicole, de tipul : « alunga monotonia si cumpara-ti un pantof Gregorio Rizo ». Produsele in cauza au disparut. Nimeni nu gandea atunci brand, atribute ori pozitionare. Era suficient sa comunici ca vanzarile sa creasca. Dupa 50 de ani de vid in comunicarea comerciala, romanul redescoperea cu incantare ca « reclama e sufletul comertului ».

Din pacate, in anii ‘90, nu au reaparut vestitele produse interbelice, precum crema de ghete Gladys, palariile Melon, ori solutia de curatat Durol. Curand au disparut si putinele marci autohtone celebre in vremea comunismului : sucurile Cico si Brifcor, napolitanele Eugenia, bomboanele Mentosan, stilourile Flaro… Doua exceptii arata cum forta multinationalelor, grefata pe notorietatea unor produse romanesti de traditie, poate crea lideri de categorie : Dacia si Dero.

Si astazi, lumea publicitarilor este o lume care poarta, in Romania poate mai mult decat in sistemele economice occidentale, o imagine de paradis al spiritelor libere, non-conformiste, capabile sa aseze si sa rastoarne ierarhii in mintea consumatorului si, mai cu seama, sa determine alegerile acestuia. Ieri inexistenta, azi celebra si invidiata, breasla publicitarilor isi are personalitatile si reperele sale de valoare, ca oricare alta breasla. Poate mai mult insa decat in alte industrii, impostura in publicitate are clasa, aplomb si iz de celebritate. Discursul asezonat cu conceptele golite de sens, ori comunicarea de brand fara gandire strategica se ascund mai bine in spatele formelor sclipitoare, dinamice si colorate ale prezentarilor Power-Point ori ale publicitatilor TV realizate cu risipa de mijloace. In impostura, publicitatea rivalizeaza cu succes arta.

Pe vremea nu atat de indepartata cand eram director de marketing, imi amintesc cat de dificil era sa gasesti un absolvent al ASE-ului care sa cunoasca termenii de baza ai publicitatii. Luasem obiceiul de a incheia interviul rugand pe candidat sa-mi recomande doua carti de marketing care ii formasera gandirea. Aproape invariabil, raspunsul era : « Kotler si… nu imi mai amintesc alta. » Vasta majoritate a absolventilor  nu citisera nimic inafara manualului, « eternul » Philip Kotler !

Din aceasta perspectiva, Dictionarul de Branding este raspunsul potrivit la o necesitate a publicitarilor. Cartea reprezinta o premiera romanesca mult asteptata, care arata preocuparea serioasa a catorva reprezentanti ai scolii romanesti de a cladi temeinic si serios cunostintele care vor sta la baza carierelor viitorilor publicitari romani. Apoi, fiecare din noi, avand indoieli asupra unor termeni ori autori, isi poate gasi raspunsul in dictionarul de fata, instrument util intru imbogatirea discursului nostru, de multe ori inchistat in cateva clisee ale limbajului comunicarii. [...]

Tags: , ,

Leave a Reply

Do NOT fill this !

Spam Protection by WP-SpamFree